zondag 15 maart 2015

Traditionele markt -> Vleermuizen -> Loewak boerderij -> Restauranten -> kajakken -> Tempels (09/03 - 15/03)

Zoals je ziet weeral veel gedaan dus! Eerst de werkweek. Niet veel speciaals gedaan eigenlijk, ben een paar dagen ziek geweest (maagproblemen). Dit viel nog mee maar was toch behoorlijk lastig. Gelukkig heb ik een halve apotheker zaak mee. De opdracht tijdens mijn werk was deze week voornamelijk opzoekwerk over de verschillende houtsoorten. Hier moet ik een vergelijkende studie van doen. Dit kunnen ze dan gemakkelijker geven aan de klanten, waardoor het voor de klanten een gemakkelijkere keuze is.

Ik ben ziek geweest van woensdag tot zaterdag ongeveer, maar het heeft me niet tegengehouden om toch alles te doen wat ik wilde. Zo zijn we dus zaterdag vertrokken op tocht naar het Oosten van Bali. Onze eerste halte was de traditionele markt in KlungKlung, echt eenmaal je dit gezien hebt is je honger volledig over. Gelukkig was het nog maar 10 uur. De markt bestaat uit allemaal kleine kraampjes, het is eigenlijk een doolhof van weggetjes. Echt alles wordt er verkocht. Verser kan wel niet ze slachten bijna het dier voor je ogen.




Tegenover de markt is een drijvende tempel, er zijn mooie tekeningen gemaakt op het plafond. Ook waren er kunstenaars die doeken schilderden om te verkopen uiteraard. een beetje verder is er een museum dit vond ik eigenlijk niet zo bijzonder. Het was ook echt veel te warm om deftig te kijken.   Het interessantere werk vond ik een Balinees die zonder enige uitrusting een kokospalm beklimt en de kokosnoten eraf slaat. Echt knap staaltje klimwerk!

We gaan verder, naar de vleermuizen grot deze keer. Hier is het verplicht een sarong te dragen. Die vleermuizen stinken echt zot, je kan ze bekijken aan de ingang van de grote. De muur zat letterlijk zwart van de vleermuizen... Ook stond er een heilige boom dacht ik, tot nu toe de grootste diameter die ik ook al gezien heb. Ik overdrijf niet het was tussen de 4-5 meter onderaan...





Na een restaurantje, 3 bergen, 2 keer verdwaald, een gigantische spin, 3 regenbuien en met de tank op reserve zijn we toevallig toegekomen op een Loewak boerderij. Hier maken ze dus de 'echte' Loewak koffie. Een gids heeft ons een rondleiding, toont dus hoe de civetkatten leven en welke bessen ze precies eten. ook legt hij het verwerkingsproces uit dit zal ik in een kortere versie doen.

Bessen groeien - civetkatten eten ze op - uitwerpselen rapen ze op - grondig wassen - 5 dagen drogen - bakken ofzo iets - stampen - zeven - warm water - KOFFIE

Na de rondleiding krijgen we 15 verschillende soorten koffie en thee's gratis die ze hier maken. Stefanie kiest ook voor de Loewak koffie, ik heb ervan geproefd en zoals alle koffie vind ik het bweik, iedereen zijn voorkeur eh gasten... De Vanille en kokosnoot koffie vond ik verrassend genoeg wel echt lekker! Ook de thee was een aangename verrassing. Na de gratis sessie wordt je uiteraard begeleid naar de shop. De prijzen zijn  9 euro voor 20 kopjes thee of koffie, voor de Loewak koffie tel je  50 euro neer voor 200 gram. Ik heb niks gekocht :D



Hierna hebben we nog wat het land verkend maar niets speciaals meer gedaan. Tijdens het terugkeren hebben we nog eens gestopt aan een zwart strand. Dit vind ik eigenlijk onnatuurlijk lelijk, dit kan je ook merken aan het volk. Slechts enkele Balinezen, geen enkele toerist en nog minder voorzieningen. Je kon daar dus echt 2 keer niks buiten spelen met zwart strand.


De zondag hebben we het rustiger aan gedaan. S'morgens beetje chillen in het zwembad en tegen de middag naar Pandawa beach. Echt een cool strand! Wel een verschrikkelijke weg! Een 4x4 zou hier echt aangeraden zijn. Nuja, gelukkig heb ik al wat scooter ervaring opgedaan hier. We hebben daar iets gegeten en daarna kajakken :D Echt cool! Geestiger dan op een rivier zelfs, met een 2 persoons kajak kan je beter de golven nemen. Na enige oefening, enkele golven en 4 keer over kop gaan hebben ze ons ervan geroepen. Ons 'uur' was blijkbaar om. Dankzij hun goeie Engels hier wist ik niet eens dat er een uur opstond.






Tegen 16 uur zijn we vertrokken naar Uluwatu, weet je nog die tempel die we de vorige keer niet hebben kunnen bekijken. Dit hebben we dus nu wel gedaan.Voor het binnenkomen heb ik een sarong gekocht. Ze vraagt 270 000 rupiah, heb ik terug gekregen tot 150 000 rupiah. Ik begin het afdingelen onder de knie te krijgen :) Eenmaal binnen, echt een mooi uitzicht! we hebben 7 euro betaald voor de ceremony. Dit is iedere avond om 18 uur, wel enorm toeristisch maar ja... Ik heb alles gefilmd trouwens. Echt cool, het was een traditionele ceremony. Een volledig verhaal is het eigenlijk, ze hebben wel leuke effecten gedaan met vuur wat het echt interessant maakte, vooral toen ze perongeluk een struik in brand hebben gestoken. Komt er één iemand af met een petieterig brandslangetje, ik denk dat een fles water efficienter is dan dat... S'avond nog naar de pizzeria, geslaagd zondag :)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten