vrijdag 24 april 2015

Lombok en de Gili eilanden

Zoals gezegd zetten we onze tour verder, deze keer verkennen we meerdere andere eilanden. Waaronder Lombok en Gili Trawangan in het bijzonder. Lombok is een eiland waar de tijd lijkt terug gedraaid, alles daar is veel ouder en minder toeristisch. Gili Trawangan daarentegen wordt het feesteiland genoemd. Hier is het een en al toeristen.

Dinsdag 14 april
Lekker uitgeslapen, eventjes in het water plonzen. In de middag hadden we een afspraak met de vriendinnen van Stefanie en zijn we rustig iets gaan drinken en eten. Zeer gezellig. Vandaag hebben we ook een boel fotos van de reis erop gezet. In de late middag zijn we dan vertrokken naar ubud. Onderweg hebben we nog gestopt aan uc silver, een goed ideee! Uitgebreid gezien hoe alles gemaakt wordt en veel impossante zilver/goud werken gezien in de shop. Hierna gaan eten in ubud en een plaatse gezocht om te overnachten. We waren vandaag 7 maand samen dus hebben een betere plaats uitgekozen.

Woensdag 15 april
In de ochtend hebben we genoten van het heerlijke ontbijt buffet en het zalig zwembad. Daarna zijn we vertrokken naar de olifanten safari plaats. Hier hebben we het musuem gezien, een ritje gemaakt op de olifant melani en een fraai schouwspel gezien van trucjes: schilderen, voetballen, basketballen, rekensommen, knielen, buigen,... Zeer leuk! Dan zijn we vertrokken naar padang bai, dit was een rit van 100km, behoorlijk vermoeiend dus. Aangekomen hebben we rustig ge apperitiefd en iets gegeten. Wat later hebben we dan de ferry genomen richting lombok, havenstad lembar. De ferry was niet bepaald de grootste luxe, tine heeft op een bank geslapen ik heb op een matje geslapen op de grond. De rit duurde 5-6 uur.

donderdag 16 april
Aangekomen in lembar om 4 uur snachts ben ik meteen naar bangsal gereden 50 km, hier in de haven waar we de boot nemen naar het eiland gili trawangan. De scooter in een bergplaats en wij op de boot. Om 10 uur komen we aan, zeer warm weer. Eerst ontbijtje eten en zoeken achter een plaatsje. Alles is hier wat duurder maar we vinden een leuk huisje met zwembad voor 25 euro. Uiteraard eerst wat zwemmen, daarna het eiland wat verkennen en middag eten. In de namiddag fietsen huren en hebben we gefietst tot een leuke bar waar we de zonsondergang kunnen bewonderen. Mooie zonsondergang, leuke muziek, leuke bar!

Vrijdag 17 april
Vandaag eerst wat gezwommen en ontbeten, daarna gingen we met de fiets een toer rond het eiland maken, maar gelukkig hadden we eerst gevraagd waar we kunnen snorkelen. Blijkbaar kan dit enkel vanaf 10u30 en niet in de middag. Gaan snorkelen dus! Heel mooie dingen gezien, veel vissen, koraal en enkele schildpadden. Normaal gingen we ook een schipwrak zien, maar het water was jammer genoeg te vuil. Gelukkig was het wat bewolkt die dag want we waren beiden aan onze rug een beetje verbrand. Bij terugkomst eerst nog gezwommen en daarna wat gefietst en wat gedronken. Ons avondeten ging op een super romantische plek zijn vlak aan de zee met veel kaarsjes, maar dit werd jammer genoeg verpest door de regen. Na ons eten wat gerust en in slaap gevallen op een zetel tot ze ons wakker maakten omdat ze eigenlijk al een uur gesloten waren.

Zaterdag 18 april
In de vroege ochtend hebben we terug de boot genomen naar Lombok en hier met de scooter door Lombok gereden, leuke plaatsen gezien. Lombok komt inderdaag achter op Bali dus alles was wat meer traditioneler. We hebben de grootste moskee op Lombok gezien, dit was behoorlijk impossant! De beveiliging hebben we omgekocht om binnen te geraken, dit voor 1.20 euro. We hebben zeer oude weggetjes genomen die meer aarde dan weg zijn. Iedereen bekeek ons echt, al zeker toen we stopten aan een plaatselijke voetbalmatch. We waren precies het hoogtepunt van die match. Daarna plaatselijk gegeten en terug de boot op richting Bali. Deze keer hebben we een hutje gehuurd (7 euro), er waren wel enorm veel en grote golven dus voor Tine was het nogal een onaangename rit.

Zondag 19 april

Beetje uitgerust van de rit, in het zwembad gelegen. Nog een keer gaan winkelen voor de laatste souvenirs. In de avond zijn we naar een gezellig restaurant geweest, The Furama dit ligt in Jimbaran en je kan er de ‘beste’ kreeft eten zeggen ze. Ik moet zeggen dat ik al beter heb gegeten voor die prijs (30 euro).  Maar de sfeer was er wel, iedereen eet op het strand.